ENSLAVED (Норвегия), KHORS (Харьков, atmospheric heathen dark metal)
Сонце. Світле, життєдайне Сонце, що кілька днів тому набуло своєї справжньої сили, яскраво сяяло над Києвом. Воно засліплювало очі, зігрівало серце, а вуста змушувало посміхатися. Молодий Весінній День, що остаточно взяв гору над Зимою, Ніччю та Темрявою, випромінював нестримну радість пробудження, оновлення й розквіту життя. Такий день не міг просто минути та полинути в забуття, як сотні інших – він мусив бути відзначений якимось магічним святковим дійством.
І воно відбулося – у формі потужного метал-концерту, на якому мали виступити ветерани норвезької вікінг-сцени ENSLAVED та – символічно та невипадково в такий день – дещо молодший, але не менш цікавий харківський колектив з промовистою назвою KHORS. (Для тих, хто «в танкє», повідомляю, що назва групи читається «Хорс» і є іменем слов‘янського бога сонця).
Отже, скандинави та українці, причому саме в такому порядку – й ось через що. Організаторами заходу, якими виступило концертне агентство “PowerMusic”, було заплановано, що KHORS гратимуть – не як розігрів, а як спеціальний гість з великою програмою – першими. Вийти на сцену вони повинні були о 18.30. Проте вже на місці, яким став добре знайомий київській публіці клуб «Бінґо», за вимогою норвежців організаторам довелося терміново провести заміну барабанів. Це спричинило затримку концерту приблизно на 3 години. Аби дати втомленим від східноєвропейського турне норвежцям швидше відіграти, а публіці – не пропустити виступ нечастих скандинавських гостей через пізній час, а також з технічних міркувань організатори прийняли рішення змінити порядок виступу гуртів. (Ініціаторами цього рішення виступили, до речі, самі харківські музиканти). Не треба й казати, що багато хто з публіки цілком справедливо був незадоволений таким розвитком подій. Водночас мушу зізнатися, для моїх власних планів на день ця затримка стала не те що зручною, а просто-таки рятівною, так що я не маю до організаторів жодних претензій. У цілому, безперечно, недоробка з їхнього боку мала місце, проте концерт було успішно проведено.
ENSLAVED… Важко говорити про виступ цієї групи. От, здавалося б, усе чудово. Справжні світловолосі, бородаті, кремезні норвезькі вікінги. Досвідчені музиканти, які знають, що роблять. Майстерне виконання. Невимушена подача, дружнє спілкування з публікою, уміння швидко орієнтуватися в несподіваних ситуаціях. Звук, щоправда, за звичайною схемою: або дивись зблизька на музикантів та відривайся під сценою, або насолоджуйся якісним розбірливим звучанням у глибині залу, залежно від власних пріоритетів – але загалом звук цілком у межах пристойного. (Думаю, дався в знаки й ефект пустого залу, – концерт, рахуючи з тими, хто пройшов за квитками зі скасованого «ПроРоку-2010», відвідали близько 100 осіб). Непогане світло, хоча доводилося бачити в «Бінґо» і більш вражаючу роботу світлотехніків. Чудова, врешті-решт, програма – з акцентом на матеріал з нового альбому. Не стільки стихійного, агресивного блеку, скільки витонченого, замріяного, напруженого і просто гарного прогресиву. Зміни темпу, надірвані нотки чистого вокалу, інтелектуальні соло та програші на гітарі – все це звучало нітрошки не гірше, ніж в альбомному матеріалі. Хоча й важкості та драйву вистачало теж. Начебто все як має бути, але чомусь те, що я з великим задоволенням слухаю вдома в записі, зовсім не зачепило наживо. До душі музика норвегів не дійшла, не сягнула її глибини, не отримала внутрішнього відклику. Таке моє особисте сприйняття виступу гурту. Однак заради об‘єктивності мушу сказати, що в абсолютної більшості моїх знайомих враження від ENSLAVED залишилися виключно позитивні.
Сетліст ENSLAVED: 1. Intro: Axioma
2. Ethica Odini
3. Raidho
4. Fusion of Sense and Earth
5. Ground
6. Return to Yggdrasil
7. Giants
8. Lightening
9. Allfadr Odinn
10. Isa
Encore: 11. Slaget i Skogen Bortenfor
Після невеличкої паузи, під час якої в залі відбувся саунд-чек харків‘ян та в холі - автограф-сесія норвежців, з пригніченими почуттями я пішла слухати KHORS. Подумки я вже мало не зараховувала цей концерт до невдалих – проте виявилося, що це була надто спішна оцінка. KHORS вийшли та компенсували все, що недодали ENSLAVED! Якщо характеризувати їх виступ одним словом, то ним буде – божественно. KHORS - це дивовижна атмосферність та чарівний потік цілісного звучання, що заповнює тебе зсередини, поглинає тебе та робить часткою чогось Вищого. Повна палітра почуттів від несамовитого захоплення до гіркої туги та меланхолії.
Подача харків‘ян, порівняно з попередньою командою, була більш стримана, проте щира, гра та вокал заслужили на найвищу оцінку – і це враховуючи, що на момент виходу гурту годинник показував не менше, ніж 23:30. А от звук був, на жаль, не зовсім на рівні – навіть біля пульта не завжди легко впізнавалися знайомі мелодії. Сетліст KHORS складався майже з усього останнього альбому гурту “Return to Abandoned”, що вийшов узимку, а також уперше в виконанні гурту прозвучав кавер на пісню DRUDKH. Так само перший раз мені довелося чути та бачити групу з новим фронтменом на ім‘я Jurgis, який, як виявилося, співає аж ніяк не гірше Helg’a, що залишив колектив минулого року. А за зовнішністю він взагалі ще краще пасує до тої складної та вишуканої музики, яку колектив грає сьогодні – atmospheric pagan dark metal. Що ж стосується підтримки гурту, то ті нечисленні слухачі, що залишилися до кінця виступу KHORS, старалися за себе та за товаришів, які мусили піти. Як результат, повна віддача з обох боків та вихід гурту на біс, під час якого нарешті були виконані дві перші композиції з шедеврального альбому “Mysticism” (2008), а на завершення прозвучало аутро, побудоване на “Milk of Heavens” з того самого альбому.
Сетліст KHORS: 1. The Arrival (intro)
2. Lost Threads
3. Asgard's Shining
4. The Fog (...and Grief Still Moans)
5. Самiтня нескiнченна тропа (DRUDKH cover)
6. Mysteries Cosmos
7. The Seas Burn of Omnipotence
Encore: 8. Through the Rays of Fading Moon
9. Raven's Dance
Підсумок: організаційні негаразди хоча й зіпсували враження від концерту певній кількості слухачів, однак за великим рахунком, виявилися вторинними та не стали на заваді гідному завершенню гарного весняного сонячного дня, що запам‘ятається надовго.
Автор висловлює подяки: концертному агентству “PowerMusic” за надану акредитацію; групі KHORS та Віолетті Вінниченко – за мерчендайз та чудове афтерпаті; читачам – за увагу та інтерес до даного опусу.